Van de Rijps tuinindeling in drieën versus Van der Groens tuinindeling in vieren
Jan van der Groen en zijn tijdgenoten geloofden, dat tuinieren de natuur verbetert, mooiere bomen en planten oplevert, betere vruchten en een beter welbevinden van de tuinliefhebber. De Franse hoven vond Van der Groen de mooi, maar de Hollandse benaderen hen op kleiner schaal.
Van der Groen betreurde echter dat veel hoveniers geen hof, geen tuin konden indelen. Hij raadde aan, zich eerst een goede voorstelling te maken van wat men wilde en deze dan met paaltjes en touwen op de grond vast leggen, om de voorstelling te realiseren. In zijn boek van 1699 leverde hij vierhonderd voorbeelden voor de indeling en vormgeving van perken. Hij gebruikte echter nauwelijks de kleuren Schoppen, ♠, Harten, ♥, Klaveren, ♣, en Ruiten, ♦. Consequente combinaties van cirkel en vierkant, het spel met het ‘axioma van Maria’ ontbreken bij Van der Groen.
Van de Rijp realiseerde duidelijk zijn eigen ‘smaak’ en deelde zijn tuin niet in volgens het cijfer vier, zoals Van der Groen adviseerde, maar volgens het cijfer drie. Echter, zoals de afbeelding op pagina 12 in deel I van ‘Den nederlantsen hoevnier’ aan het voorbeeld van ‘’t Princelyk Huys en Hof in ’t Bosch’ laat zien, verdeelde ook Van der Groen lange rechthoeken in drie delen met een verder onderverdeling in vier. Daarmee lijkt de indeling in Van de Rijps tuin op de indeling in het Prinselijk huis en hof in Den Bosch.
Op de voorgrond legde hij drie keer drie rechthoekige perken aan met in elk drie bloemen. Achter een midden pad, dat Van der Groen liefst twee voet breed zag, legde Van de Rijp drie symmetrische mandalaperken aan, in geheel eigen vormgeving. Details van de derde mandala rechts vervagen in de heiige lucht. De individuele mandalaperken zelf deelde hij wel in volgens het cijfer vier, zoals Van der Groen eiste, en in alle drie accentueerde hij het centrum met een vierkant houten piëdestal met daarop een plant in een vaas.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- Van de Rijp als Adam
- Van de Rijps anima en zelf
- De tuin als archetype
- De roos als archetype
- De stokroos als archetype
- Stok en staf
- De boom als archetype
- De plant als opus magnum
- De perkenmandala's
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen