Magisch misverstand
De meeste wetenschappers blijken voorzichtig om te gaan met hun conclusies. Zij blijken meer terughoudend te zijn met claims over hun werk en ontdekkingen dan populaire entertainers en journalisten. Zij kennen de beperkingen van hun vak, begrippen en bevindingen. Zij schromen dan ook minder om toe te geven iets niet te weten. Kunnen zij mogelijk beter omgaan met onzekerheden en onwetendheid dan niet-wetenschappers?
Esoterische, kerkelijke en spirituele tijdgenoten vereenvoudigen en vermengen soms intuïtief en spontaan wat wetenschappelijk gezien te vereenvoudigen noch te mengen valt. Bijvoorbeeld, dat familie, geld en liefde niets anders zouden zijn dan energie en trilling.
Psychologisch gezien hebben zulke misverstanden iets van ‘regressie’, van een terugval in een magische fase van een vroeger stadium van individu en mensheid. Magisch misverstand toont zich onder meer in een onbewust magisch taalgebruik dat objectief meetbare begrippen als energie en trilling verbindt met of gelijkstelt aan de eigen subjectieve gewaarwording in lichaam en psyche. Het maakt geen verschil en onderscheidt niet tussen subjectieve beleving en nauwe wetenschappelijke definitie en observatie. Gebruik van wetenschappelijke termen maakt een uitspraak nog lang niet wetenschappelijk.
Echter, met onwetenschappelijke vereenvoudigingen en vermengingen lijkt veel of alles plots weer overzichtelijk, glashelder, doodsimpel en als een kinderspel. Zoals het in de nog magische wereld van een jong kind nog behoort te zijn. Onbewust en ondoordacht gebruik van wetenschappelijke beelden kan daartoe verlijden, aan voorstellingen en dingen vermogens toe te kennen die zij niet kunnen hebben. Mensen, die bewust magie beoefenen, zijn zich van dit onderscheid bewust en verwarren wetenschap en niet-wetenschap niet met elkaar.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen