Middeleeuwen en Renaissance ontmoeten elkaar in de hoftuin
Het spel met eenvoudige en vormen en getallen lijkt vandaag vreemd, als men vergeet dat zij in de zeventiende eeuw nog symbolische waarden hadden, en als men zich niet in mandala's verdiepte die de vereniging van tegenstellingen uitbeelden.
De meditatie over de ‘kwadratuur van de cirkel’ of het ‘axioma van Maria’ schept een eenheid van tegenstellingen en verbindt de delen tot een totaal. Cirkel, cirkeldelen en het getal drie, zoals ‘Anna de Drieën’ of de ‘drievoudige godin’, kan men lezen als het vrouwelijk ronde, en de rechte lijn en vierkant als het mannelijk rechte.
Dat de alchemie de polariteit omkeert of andersom symboliseert staat de symbolische logica niet in de weg, omdat elk symbool in een ander kader of tijd het tegendeel kan betekenen. Het streven, tegenstellingen te verenigen tot een totaal, verandert daardoor niet. Van de Rijp plaatste telkens drie bloemen in één rechthoekige perk, ofwel drie vrouwelijke symbolen in één mannelijk symbool. De mannelijke rechthoeken vormen als het ware het vrouwelijke element aarde en de vrouwelijke ronde bloesems doordringen en verrijken het mannelijke element lucht met hun geur. Dit komt overeen met de nog levende voorstelling, dat het mannelijke als rivierbed het vrouwelijke als rivier omgeeft. In Van de Rijps tuinportret ontmoeten daarmee het middeleeuwse archetype van de Hemelvader en het Renaissance archetype van de aardmoeder elkaar.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- Van de Rijp als Adam
- Van de Rijps anima en zelf
- De tuin als archetype
- De roos als archetype
- De stokroos als archetype
- Stok en staf
- De boom als archetype
- De plant als opus magnum
- De perkenmandala's
- Mandala's in de prehistorie
- Boeddhistische en christelijke mandala's
- Het orthodoxe dilemma in mandala's
- Kinderen tekenen spontaan mandala‘s
- De mandala's van Isabelle Staehle
- De psychologische betekenis van de mandala
- Geometrie
- De mandala van de vier standen
- De mandala van het zelf
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen