Nauwgezette hoftuinen
Buitenlanders die in de Gouden Eeuw de Lagen Landen bezochten vonden de ‘Hollandse tuin’ priegelig en nauwgezet. Maniristische elementen konden extravagant overkomen ‘tot bij het dwaze af’. ‘Keurige en sierlijke kleine tuinen’ gevormd door op zich staande ruimten kenmerkten het Nederlandse buitenhuis. De kleine aparte ruimtes van de tuinen stellen samen niet veel meer voor dan een optelsom van de onderdelen. Zij missen vaak het grootse ontwerp van luxueuze Franse tuinen.
Het gebrek aan een verhouding van de delen met het geheel wordt begrijpelijk uit de ruimtelijke orde die de polder oplegt. In de ruimtelijke polderorde werden tuinen groene kamers die bovendien nog het lokale, parochiale, traditionele en gewoonte-gebondene respecteerden. Voor bezoekers van de Lage Landen leken de Hollandse steden dan ook op beplante schaduwrijke tuinen. De kleine schaal en onderverdeling leenden zich voor een tuinierend enthousiasme dat alle perken beplantte.
Particuliere tuinliefhebbers waren leergraag en nieuwsgierig naar de exotische planten die met de ondernemingen van de VOC, de Verenigde Oost-Indische Compagnie, en de WIC, de West-Indische Compagnie, het land binnenstroomden. Hun vondsten en meebrengsels spoorden de bijbehorende wetenschappen aan. Competities tussen tuineigenaars, die hun paradijselijke reconstructies met nieuwe nog nooit geziene planten wilden vullen, hoorden erbij, zoals men vandaag elkaar de nieuwste technische snufjes en gadgets toont.
(Hunt en Williams 1988, Hunt 1990)
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- Van de Rijp als Adam
- Van de Rijps anima en zelf
- De tuin als archetype
- De roos als archetype
- De stokroos als archetype
- Stok en staf
- De boom als archetype
- De plant als opus magnum
- De perkenmandala's
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen