Overeenkomsten
en verschillen
Verschillen
Er bestonden aanzienlijke praktische en theoretische verschillen tussen alchemist, Chassid en tuinkunstenaar.
De alchemist was vaak welvarend en bedreef zijn individuele zoektocht met eigen invulling en uitvorming graag geheim, zoals Newton bijvoorbeeld. Hij bereikte nooit de steen der wijzen of het spirituele goud. Van Helmont claimde het en werd beschuldigd van heresie.
De Chassid stond in de joodse traditie, waardeerde de Kabbala en vertoonde trekken van het Zoroastrisme. Hij was vaak arm, werkte over dag voor zijn brood en bad en studeerde ‘s nachts in het geheim voor zijn hoger doel. Hij ging zijn weg in zijn gemeenschap, diende haar en anderen. Alsnog werd hij soms zwaar aangevochten door traditionele en conventionele geloofsgenoten die hem kwaad wilden.
De tuinkunst gold kerkelijk als christelijk vroom en zette zich af van de twijfelachtige stadscultuur. De tuinkunstenaar was geaccepteerd en vaak welvarend en kon zich een eigen stuk grond veroorloven, om zijn tuin volgens modieuze voorstellingen te vormen, of, zoals Van de Rijp, volstrekt na eigen smaak. Hij deelde zijn kunst en weelde wel of niet met anderen. Van de Rijp deelde zijn tuin in ieder geval in een tuinportret dat we vandaag nog kunnen onderzoeken. En hij deelde de vruchten van zijn koopmanschap, zijn weelde, door een hofje te stichten, waarin ik vandaag nog mag wonen.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen