Boeddhistische en christelijke mandala's
Door het hele Oosten vindt men mandala's. Zij tonen vaak een godheid in hun centrum. Het Tibetaanse Boeddhisme creëerden bijzonder mooie exemplaren die ook in het Westen bewonderaars vinden.
Westerse mandala's van de middeleeuwen tonen Christus in het centrum. Zoals het ‘roosvenster’ in de kathedraal in Bristol, Engeland. Waar in het Oosten Boeddha of een godheid omgeven wordt door andere goden, wordt in het Westen Christus omgeven door heiligen. Soms vindt men in de vier kardinale punten symbolen voor de vier evangelisten.
Al de Egyptische god Horus werd met zijn vier zonen uitgebeeld (Jung GW 2: 238 / 45). Zoals men de vier evangelisten verschillende elkaar aanvullende kwaliteiten toekent, hadden ook de Horuszonen verschillende attributen:
Horuszoon | Hoofd | Godin | Orgaan | Windrichting |
---|---|---|---|---|
Amset | mens | Isis | lever | zuid |
Hapy | baviaan | Nephtys | longen | noord |
Kebehsenoef | havik | Selket | darmen | west |
Doeamoetef | jakhals | Neith | maag | oost |
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- Van de Rijp als Adam
- Van de Rijps anima en zelf
- De tuin als archetype
- De roos als archetype
- De stokroos als archetype
- Stok en staf
- De boom als archetype
- De plant als opus magnum
- De perkenmandala's
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen
- Schilderijen