‘Echt, groot en goed’
Ein guter Mensch kann bekanntlich ein schlechter Künstler sein. Aber niemals wird jemand ein echter Künstler, der kein großer Mensch und daher auch kein ‘guter Mensch’ ist.Een goed mens kan zoals bekend is een slechte kunstenaar zijn. Maar nooit wordt iemand een echte kunstenaar, die geen groot mens en daarom ook geen ‘goed mens’ is.
Marc Chagall
I. F. Walther & R. Metzger in:
Marc Chagall 1887 - 1985 Malerei als Poesie.
Taschen, Köln 1987. Seite 89
Eén, die voor onze tijd als een chassidische rabbijn schoenmaker aarde en hemel weer aan elkaar naaide, één die Arcadische Droom, de Elyseïsche Velden, het Nieuwe Jeruzalem, het bijbelse Paradijs, of hoe we ‘het’ waarnaar we in het diepste blijven verlangen ook willen benomen, midden in onze betonnen en stalen steden bleef plantten, was Marc Chagall (1887 - 1985). Hij realiseerde zíjn ‘Opus Magnum’, zijn groot werk, met grote spirituele integratiekracht in gebrandschilderd glas en lood. Zijn onblusbaar verlangen naar en zijn unieke realisatie van de verbinding van slechts schijnbaar onverenigbare tegenstellingen bloeit, brandt en gloeit op vele plaatsen. Wellicht het krachtigste en meest gerijpte in zijn laatste, grootste en prachtigste raam in Sarrebourg: „La Paix ”, De Vreede. Als ware het zíjn oplichtende ‘Steen der Wijzen’ en spiritueel testament. (Bachschmidt, J. P., en G. L'Hôte 2013)
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen