De stokroos als ‘Gouden Bloem’
De Duitser Richard Willem (1873 - 1930) was bevriend met C. G. Jung. In 1920 vertaalde hij de Chinese filosofische klassieker ‘I Ching’ en ‘Het Geheim van de Gouden Bloem’ - Chinees 太乙 金华 宗旨, pinyin Tài Yǐ Jin Hua Zong zhǐ -, een Chinese Taoïstische boek over meditatie.
De Chinese ‘Gouden Bloem’ wordt of van boven afgebeeld als mandala-achtig ornament, of van voren als hele plant. Zij toont zich in lichte en vurige kleuren, waarbij de lichtende bloem contrasteert met een donkere ondergrond. Zij verreist bij wijze van spreken uit de donkere as, de ruimte van de vroegere hemel, de kiemblaas, het terras van de levendigheid, of uit het piepkleine veld van het heel kleine huis. De bloem is het altaar waarop bewustzijn en leven gemaakt worden (Jung GW 13: 31-32).
Van de Rijps stokroos herinnert aan de Chinese ‘Gouden Bloem’. Hij beeldde zijn stokroos af van voren als hele plant. Zij bloeit in een lichte kleur die duidelijk contrasteert met de donkere achtergrond en haar eigen donker bladerenmantel. En zij verrijst uit een opvallend kleine bloempot op de grond, die tegelijk als terras voor haar levendigheid gezien kan worden. Het licht van haar bloem reflecteert op Van de Rijps gezicht en laat het levendig verschijnen.
De Gouden Bloem was in China een voorwerp van meditatie, waarmee bewustzijn en leven werd gezocht. De spontane verschijning of spontaan gebruik van vergelijkbare motieven, zoals Van de Rijps stokroos en mandala's, vereist geen opzettelijk streven. Zij kunnen spontane expressies zijn van levendige bewustzijnsprocessen en bewustwording van het ‘zelf’.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen