Gerard van de Rijp
als ‘Zoon der Aarde’
Waar het transcendent vrouwelijke nauwelijks nog een plek had in protestantse kerk en theologie, keerde het symbolisch veelvuldig terug in Van de Rijps hoftuin.
Het aarde-moeder archetype dat met de Renaissance opnieuw ontwaakte was ook in deze doopsgezinde tuinliefhebber aan het werk. In zijn besloten tuin bebouwde en bewaarde hij de aarde op zijn manier en op de manier van zijn tijd. Hij verhief de aarde en haar creatieve kracht symbolisch en letterlijk op hoge piëdestallen en gaf haar daarmee onbewust de eer die haar toekomt. De ‘nauwgezette’ en geestelijk strak kaderende perken tonen daarbij iets aan van de innerlijke strijd die hem dit kostte. Alsnog toonde Van de Rijp zich in zijn besloten hoftuin als een kind van zijn tijd en als ‘een zoon der Aarde’.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- Van de Rijp als Adam
- Van de Rijps anima en zelf
- De tuin als archetype
- De roos als archetype
- De stokroos als archetype
- Stok en staf
- De boom als archetype
- De plant als opus magnum
- De perkenmandala's
- Mandala's in de prehistorie
- Boeddhistische en christelijke mandala's
- Het orthodoxe dilemma in mandala's
- Kinderen tekenen spontaan mandala‘s
- De mandala's van Isabelle Staehle
- De psychologische betekenis van de mandala
- Geometrie
- De mandala van de vier standen
- De mandala van het zelf
- Het alchemistische transformatieproces
- Van de Rijps versus Van der Groens tuinindeling
- Quadratura circuli
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen