Triniteit
Sinds de vierde eeuw bedoelt de christelijke triniteit - Latijns trintitas, drie-eenheid - de eenheid van het éne goddelijke wezen in drie verscheiningsvormen of personen, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Tijdens het Eerste Vaticaans Concilie (1869 - 1870) vroegen 200 bisschoppen om de dogmatische definitie van de lichamelijke tenhemelopneming van Maria. In 1950 kondigde paus Pius XII het dogma van de Tenhemelopneming af en bevestigde het in de Apostolische Constitutie Munificentissimus Deus. Hij vervulde daarmee een oude wens van miljoenen katholieken. De bemiddelaarster en mediatrix trad nu als bruid en hemelskoningin formeel bij de mannelijke drie-eenheid aan het hemelse hof (Jung VW 4: 319).
Daarmee heeft de katholiek ook formeel zijn transcendent viervoudig mandala in de vorm van drie plus één, drie tegenover één, en als geheel vier tegenover drie en één. Of en hoe zich dit op lange termijn theologisch en praktisch verder zal uiten blijft af te wachten. De protestantse God en hemel blijft alsnog zonder vrouwelijk pendant.
De duivelse triniteit van Dante, Durante degli Alighieri (1265 - 1321), herinnert aan de antichrist, de profeet en het beest of dier in de Apocalyps (Op 20,10). Deze trias staat haaks op of tegenover de goddelijke triniteit van Vader, Zoon en Heilige Geest van het christendom.
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- Van de Rijp als Adam
- Van de Rijps anima en zelf
- De tuin als archetype
- De roos als archetype
- De stokroos als archetype
- Stok en staf
- De boom als archetype
- De plant als opus magnum
- De perkenmandala's
- Mandala's in de prehistorie
- Boeddhistische en christelijke mandala's
- Het orthodoxe dilemma in mandala's
- Kinderen tekenen spontaan mandala‘s
- De mandala's van Isabelle Staehle
- De psychologische betekenis van de mandala
- Geometrie
- De mandala van de vier standen
- De mandala van het zelf
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen